Skutečně za misku čočky ? 3.

CSP –   Ezau Jákobovi řekl: Dej mi teď zhltnout trochu toho rudého, zde toho rudého, neboť jsem vyčerpaný. Proto ho pojmenovali Edóm.

MPCZ –  A Ésáv k Jákóbovi řekl: Dej mi, prosím, zhltnout z toho červeného, tohoto červeného, neboť já jsem vyčerpán. Proto jeho jméno nazvali Edóm.

CRP –  I řekl Ésav Jaakobu: dej mi přece, abych polknul něco z rudého, tady toho rudého jídla, neboť jsem umdlen. Proto pojmenovali ho Edóm ruďoch.

BKR –  A řekl Jákobovi: Dej mi, prosím, jísti krmě té červené, nebo jsem umdlel. (Protož nazváno jest jméno jeho Edom.)

NBK06 –  Ezau tehdy Jákobovi řekl: „Dej mi přece hlt toho červeného, tady toho červeného jídla, vždyť jsem vyčerpaný!“ (A proto se mu říká Edom, Červený.)

B21 –  Ezau tehdy Jákobovi řekl: „Dej mi přece hlt toho červeného, tady toho červeného jídla, vždyť jsem vyčerpaný!“ (A proto se mu říká Edom, Červený.)

JB – Ezau řekl Jakubovi: „Dej mi sníst to rezavé, tady to rezavé, jsem vyčerpán.“ – Proto se mu začalo říkat Edom. –

HEJCL –  Esau řekl: Dej mi toho ryšavého vaření, jsem náramně zemdlen. – Z té příčiny nazván byl Edom. –

KLP –  Řekl Jakubovi: „Dej mi trochu toho červeného, umírám hlady.“ Proto dostal jméno Edom.

VS-   Ésáv vykřikl na Jaakóba: „Dej mi, prosím tě, najíst toho rudého, cos teď uvařil právě! Umírám hlady!“ Proto mu počali říkat Edóm, Ryšavec, Rudý

PKM-   Esav řekl Jaakovovi: „Jsem tak unavený, nakrm mne z toho rudého!“, a proto se mu říká Edom.

Gn 25:30 (více zdrojů překladů Bible)

    Určitě některé napadá, proč nás vypravěč příběhu unavuje druhem jídla, které neumí ani nazvat?                                                                                                           Opravdu byl Ezau takový horlivý vegetarián, že za misku zdroje železa a proteinů, prodá přednost mimořádného postavení?


  Ono kdyby totiž šlo o dělení majetku, Ezau hodný své charakteristiky by to jen tak lehce nezaprodal. Bylo běžným zvykem, že se majetek dělil na rovné díly(¹),občas jen otec měl právo dát prémie nejmilejšímu, to však nemusel být prvorozený. Tak že za toto moralisticky Ezaua nesjedeme. Prohra je na rovině náboženství.

  Ezau chce po bratrovi to červené, (koneckonců jsme opět u předznamenání jeho druhého jména Edóm.) považuje to za pokrm z krve.(²),který by mu měl zajistit zdroj života, náboženský Red Bull své doby. To by mohlo naznačovat doplňovat se popisem jeho záliby v pojídání krve, lovu na polích(³) Teplá krev se pila při obřadech kultu plodnosti a rozmnožení životních schopností a podávala se nejen zvířecí.(4.)Ezau je podveden (opět to jméno Jákob- Úskočný) v tom, že si myslí, že je to pokrm z krve, po jehož obřadním zhltnutí obnoví své síly. Zapomeňme na placement product pisatele na čočku.

       Jákob žádá prvorozenství….Ezau si řekne (opět pisatel upozorňuje na jeho zkratkovité jednání),že tak jako tak pokud nedostane krvavý pokrm, bude muset tak jako tak zemřít. Celý náboženský byznys končí pro Ezaua neblaze…dostane čočku…a to i přeneseně. Vždy je třeba v hebr. hlídat slovesa- pojedl, napil se, vstal a odešel je karikaturický popis vypravěče náboženského dopingu.

   Příběh je o tom (tak jako při rozhovoru Evy s hadem),že lest spočívá v tom, že klameme sami sebe.(5.) Chceme být vědomě klamáni. Jákobův fígl nespočívá v kuchařském umění, ale v tom, že jeho smlouva nesplnila očekávaný výsledek. Proto mu to docela naštvaně později Ezau vyčítá( Gen 27,36).

Nesvádějme své náboženské nenaplnění, jen na tu „temnou stranu“(6.) Sami jsme často zdrojem a hlavně nepohrdejme milosrdenstvím –  na rozdíl od skutkaření, „úliteb božstvům“ je grátis.


 

(¹) Např. Chammurapiho zákoník toto popisuje

(²) Hebr.slovo dám -krev, je blízké slovu Edóm

(³) Právě pro tyto činy, nikoliv pro nějakou tehdejší „transfuzku“, to Hospodin v knihách Leviticus zakazuje LV17,10-12/ 7,26/ SK 15,20.29

(4.) Biblický slovník A.Novotného -pojem- krev

(5.) Např. na odkazu výroků https://egwwritings.org/search E.G. White je v angl. je 58919 výroků s obsahem názvu Satan

(6.)Kde není díra, nemůže být myš“  “ Talmud

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Teologický koutek a jeho autorem je Petr Mertlík. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.