15. KŘEST
Křest samotný je ve věroučných bodech definován hezky. Nicméně v praxi je zatížen některými specifickými podmínkami.
Už jen přezíravé povyšování např. oproti jiným církvím ve způsobu křtu, a to ponořením, vede opět k pocitům výlučnosti. Přesto, že adventismus učí, že je to akt symbolický, opět zůstává na doslovném uchopení veršů bible stylem common sense a lpí na ponoření celého těla. (1.)
Dále pak zatíženost ve smyslu křestních slibů, které nemají s evangeliem nic společného (2.) a naopak opět ukazují to, jak specifická zátěž je kladena na členy. Nutno podotknout, že alespoň v Českém sdružení byla na základě mnoha podnětů na konferenci podána žádost o “zjemnění” některých křestních bodů. (3.) Nicméně vyššími složkami byla vždy bezdůvodně shozena ze stolu bez udání důvodu. (4.) Vzniká tak paradox, kdy někteří kazatelé CASD při křtu používají “light” verzi věroučných otázek, aby se tak zamaskovaly sliby do očí bijící, nebo jsou skutečně kazatelé, kteří křest podmiňují pouze základním vyznáním (5.) a i tak vyučují, ale členové pak silně procitnou ve společenství, které na ně klade závazek původního oficiálního slibu.
Mezi rozumnými členy se stale vedou debaty o odloučení křestního slibu a podmiňovací formě přijetí do církve. Nicméně jsou to jen výkřiky do tmy.
V CASD, kde je, žel, na prvním místě před bohoslužbou a rezonancí na ni misie, se stává často počet křtů pouze otázkou náboženského závodění. (6.) Nemluvě o tom, že není tajností, že v některých zemích je počet nových křtů a tudíž členství navyšován “evangeliem prosperity”, lepší sociální zajištěností (školy, úbory, pastelky, jídlo). Často se statistiky uměle navyšují i tím, že v rozvojových zemích se lidé nechávají s každým novým misijním tažením křtít znovu. (7.)
Nutno podotknout, že se stále bavíme o oficiálním učení a nikterak bych nechtěl soudit osobní prožívání jednotlivých členů. (8.)
——————————————————————————————————————–
(1.) V zásadě existují jen dva způsoby křtu: biblický a ty ostatní. Řecké sloveso pro „křtít“ (baptidzein) znamená „ponořit do vody“. Takto byl pokřtěn i Ježíš od Jana Křtitele, a tím nám dal jasný příklad, jak to máme dělat.
ThDr. Jiří Moskala-Brána nového života- 2004
Pozn. autora:Fundamentalistické lpění na doslovnosti křtu ponořením vytváří pradox pro lidi, kteří např. pro nemoc nemohou toto podstoupit a jsou přijati pouze podáním ruky.
.
(2.) Věříte, že dar proroctví je jedním z charakteristických znaků církve ostatku? – Křestní slib CASD, bod 8.
…. Budete se vyhýbat užívání všeho, co je škodlivé, zdržovat se nečistých pokrmů, užívání, výroby a prodeje alkoholických nápojů a tabáku v jakékoliv formě…. – Křestní slib CASD, bod. 10
Věříte, že Církev adventistů s. d. je podle biblického proroctví církví ostatku….. – Křestní slib CASD, bod 13.
Církevní řád str. 39 – 40, doporučuji celý přečíst
(3.) Doplnění bodů z konference ČS 2011
V souladu s rozhodnutím VČS 2011 došlo k jednání ohledně přesnější formulace podnětu sboru Trutnov pod názvem ,,Křestní slib“. Předmětem hlasováni bylo, zda podnět bude předán na konferenci ČSU k projednání.
Bylo navrženo, aby otázka zdravého životního stylu nebyla podmínkou členství v církvi a součástí křestního slibu, ale byla ponechána především na osobním rozhodnuti jednotlivce. Otázku zdravého životního stylu tedy definovat spíše jako rozumné rozhodnutí církve nad rámec Bible.
Pozn. autora – odsouhlaseno konferencí ČS i výborem ČS – postoupeno vyšším složkám a jako vždy odpověď:
(4.) VČSU neodsouhlasil tento návrh.
Bez jediného vysvětlujícího zdůvodnění. Opět ukázka pohrdání zastupiteli sborů a jednotlivými členy na konferencích a důkaz toho, že takto nepatrná věc je nehnutelná, natož body mnohem důležitější…
(5.) pozn. autora: Samozřejmě bez těchto náboženských „taxisových příkopů“ mají větší počet křtů.
(6.) „Každý den pokřtíme 3000 členů.“- zpráva tajemníka CASD M. A. Bediaka
http://www.casd.cz/wp-content/uploads/other/art4413/zpravatajemnika.pdf
(7.) viz.např. křty CASD na Filipínách rok 2004 = 2101 lidí
(8.) ukázka z kázání M .Müller – Sliby