Není bez zajímavosti, že jeden z průkopníků adventismu Joseph Bates, který byl mnoho let všestranným zdravotním reformátorem, se poměrně bránil tomu, aby zdravotní reforma byla zařazena do učení CASD jako rovnocenná s ostatními body učení. (1.) Nicméně i on byl “přemožen argumentací vidění “ v roce 1865 od E. G. Whiteové, které, jak jinak, zcela “náhodou” přišlo pár měsíců po mrtvičce jejího manžela. A tak nějak přes zuby nepochopitelně bylo začleněno do “teologie”, a jak píše autorka, jako “poselství třetího anděla.” (1T 486)
Protože bychom zcela marně hledali např. v knize Zjevení verše o celozrnné stravě atd., bude lépe se podívat na podstatu toho, co tento názor, který je dodnes součástí přítomné pravdy, formovalo, nakolik toto spadlo z nebe nebo kdo byl E. G. Whiteové inspirací.
Již dříve před viděním nastal veliký rozmach živený do určité miry puritansimem, tehdy v USA modní vlnou, a zájmem o zdravější způsob života. V knihovně E. G. Whiteové nemohla chybět např. velmi rozšířená pojednání Sylvestra Grahama, Johna Wesleyho a L. M. Shevlové.
Její manžel měl možnost na vlastní kůži zažívat při léčbě v neadvetním zařízení v institutu dr.Jacksona v Dansvillu novodobé metody, které jej tatolik nadchly, že si uvědomil, že by toto mohl být veliký silný motor pro církev a poměrně dobrý zdroj financí. Počátečnímu adventismu na vytvoření této instituce ale chyběla osobnost s patřičným vzděláním, která by toto učení mohla zaštítit jako graduovaný lékařský postup. V řadách loajálních členů, jimiž byli i manželé Kellogovi, kteří byli známi nejen jako pravověrní členové CASD, ale i jako vyhlášení “dietáři” a zastánci zdravé výživy, si James White vyhlédl jejich syna Johna Harweye Kelloga, kterému financoval studium medicíny. Za to samozřejmě očekával oddanost a loajálnost ve všech směrech. (2.) A tak v roce 1875 nastupuje Kellog do Batlle Creeku jako vrchní lékař.
Postupně díky modní vlně a zájmu o zdravou výživu získává léty věhlas a o jeho nové metody léčby narostl v tehdejší společnosti obrovský zájem. Prosazoval sluneční lázně, vodoléčbu, byl velikým propagátorem celozrnné stravy, operoval, publikoval, přednášel, a to dokonce i v Evropě. V sanatoriu samotném vzniklo mnoho přístrojů na zlepšení léčebných procedur.
Nicméně přes všechny pozitivní úkony, které tato osvěta přinesla, i ona samotná byla postižena učením fundamenatlismu a puritanismu. A tak není divu, že jedny z bodů jeho učení byly:
– prapodivné obhajování eugeniky (3.), kterou později nacismus dotáhl do absurdity
a s tím i spojená rasová segregace ”pro zachování rasy”.
– propagoval sexuální abstinenci a tvrdil, že mnoho chorob je právě následek pohlavního styku
(nenechte se např. zmýlit rodinou fotkou s dětmi – jsou adoptované)
– přednášel o nutnosti celibátu a hrdě prohlašoval, že s manželkou již neměli 40 let sex
– byl velikým bojovníkem proti masturbaci, onanii (4.) a některé lečebné metody byly tímto směrem i zaměřené. Elektrické šoky, obřízka jako prevence proti onanii, jehly, nebo aplikace kyseliny karbolové na klitoris žen byly známými prostředky “léčby” té doby.
( Na obrázku je jeden z vynálezů proti onanii).
Není divu, že se tato doba stala vděčným tématem spisovatele a románopisce Toma Coraghessana Boyla v jeho historické satirické knize The Road to Wellville (1993); která byla i z filmována:
http://www.csfd.cz/film/7124-vitejte-ve-wellville/prehled/
a v českém znění lze tento film shlédnout třeba zde:
http://uloz.to/xHCXDvCz/vitejte-ve-wellville-pres-multiload-cz-avi
Nečekejme nějakou hlubokou myšlenku – nicméně snímek zdařile poukazuje na to, jak potrhlá byla doba, v níž vznikal adventismus a jeho učení o zdravé výživě, které samo o sobě nemusí být hloupé, ovšem v propojení s náboženstvím a podmiňované spasením a velikým finančním bysnysem nabízí prostor pro často uzavřená gheta fanatických postojů.
Toto vše vypuklo již za života Kelloga, kdy věhlas sanatoria postupně přecházel do jeho rukou. Vstoupili do toho opět Whiteovi. Aby ne. Jednalo se opravdu už o ohromný komplex velice finančně zajištěný.
Kellog se nechce svého “dítěte”jen tak vzdát, a tak na scénu opět přichází různá obvinění, soudní jednání. V té době vychází v novinách články s názvem ”Bojuje se o vůdcovství v CASD”, ”Whiteová nebo Kellog?” Nakonec to opět zpečeťují vidění samotné E. G. Whiteové proti doktorovi. (5.) Jakoby náhodou Kellogovo sanatorium do základů vyhořelo, čehož E. G. W. ihned využila s komentářem, že to byl Boží soud….
I přes avizované žádosti členů, aby oblast jídla a životního stylu byla oddělena od křestního slibu, byla tato záležitost mnohokrát v historii shozena ze stolu. Položme si otázku, co vše by padlo, kdyby intimní život a stravování byly nepodmíněným osobním rozhodnutím členů?
_______________________________________________________________________
(1.) Adventismus v proměnách času G.R.Knight str.62. vydalo nakladatelství Advent 2003
(2.) Praxe,která se v CASD používá dodnes
(3.) Eugenika – je sociálně-filosofický směr zaměřený na studium metod, které povedou k dosažení co nejlepšího genetického fondu člověka. Opatření, aby děti mohli mít pouze kvalitní rodiče. Objevuje se právě i ve spisech E .G .Whiteové, která Kellogovi byla (alespoň z počátku) velikým vzorem.
(4.) “Soustavná práce neunavuje a nevyčerpává ani z jedné pětiny tolik, jako škodlivý návyk sebeukájení onanie”
E.G.W. 2T 348. 349
(5.) “Po mnoho let měl Dr. J. H. Kellogg postavení vedoucího lékaře ve zdravotním odvětví adventistů sedmého dne. Nebylo by možné, aby byl vůdcem celého díla. Nikdy k tomu nebyl povolán a nikdy také nebude.” E.G.W.8T 238
Zdroje:
Wikipedia
Hospodářské noviny- Víkend-J.A.Novak
Biblicke studie-P.Škoda
přednášky G.R.Knight –TS seminář CASD Sázava
http://egwhite.eu/
T.Coraghessan Boyle
Dějiny USA-studijní opora