Přestože jsou v každém periodiku (sobotní škola, přednášky MT, oběžníky) zmíněny celé statě E.G.Whiteové, přestože je jimi posuzována každá otázka a uzavírána každá aplikace, tak nějak se nedaří odpovídat členům na to, co je skutečně pálí, trápí a především na to, co se děje kolem nich.
Zdárně se daří autorům vyhýbat se otázkám, kde se jaksi „proroctví a vidění“ prý přímo od Boha míjejí zcela zřetelně s cílem.
Uveďme alespoň některá z nich.
- Jak to, že E.G.Whiteová, která měla kolem 2000 vidění a mnoho setkání s anděly 1 a která do detailů popisuje události budoucích dějin, nikde nezmiňuje problematiku islámu? 2
Řekl bych, že 1,6 miliardy stoupenců stojí za povšimnutí a pokud někdo o sobě tvrdí, že má tolik poselství od Boha pro dny poslední, tak nechápu, že by takto závažný problém Pán Bůh nevěděl.
Zbývá opět jediné vysvětlení. Autoři a zdroje, z kterých E.G.Whiteová přejímala 3 a samotné duševní rozpoložení autorky, to vše pojímalo pouze soběstředné pojetí charismatické Ameriky 18. století, které sebezahleděné do svého apokalyptického rauše nevnímalo nějaký islám, nebo 900 milionový hinduismus.
Proto je pro mne nepochopitelné, jak lacině členové adventistů přijmou a přijímají černobílou pohádku o tom, jak se všechna náboženství připojí ke katolické církvi a začnou pronásledovat pravý ostatek = adventisty.
Nedivme se členům, že jsou docela rozčarováni. Čekali útok, pronásledování od šelmy a najednou zlo a zrůdnost islámského fundamentalismu přichází úplně z nečekané strany. Ale jak znám výbor na ochranu děl autorky, jistě si i s tímto poradí a brzy vyjde další kompilace o tom, že i toto vlastně předpověděla.
S tím souvisí i druhý bod kulhajícího proroctví:
- Jak to, že katolická církev podniká úplně jiné kroky, než pronásledování adventistů? 4
Nenaplnily se ani různé zaručené zprávy o posledním papeži (který to spustí), šířené mezi členy. Je opět možno hledět s údivem, jak z těch samých webů, které i v této otázce lhaly a překrucovaly, čerpají členové další nové informace o tajných plánech Vatikánu. Vzpomeňme jen třeba na útoky na Jana Pavla II. coby na posledního papeže. Ejhle, články z webů zmizely a vše se jen přepsalo na současného papeže Benedikta.
Co opět nehraje do karet, je 2. vatikánský koncil, který dokázal, že i v tak ohromném tělese, jako je katolická církev jdou uskutečňovat změny, a to razantní. (Nechápu tedy vymlouvání představitelů adventismu po všech Generálních konferencích, že to nejde, že je to složité, atd., atd.) 5 I samotné protestantské církve pokud mluví o církvi, která je v pohybu a reformující se, pak je jí katolická církev. Na rozdíl od současného pojetí adventismu, které se zapouzdřilo v učení a vrací se uvažováním v Čechách a na Moravě do 70.let. Např. už i zrušení bodu, že mimo církev není spásy 6 silně předstihlo adventistické pojetí ostatku. 7
Dále pak překvapuje lidský a pokorný postup papeže Františka, který se stává mostem, který spojuje názorové skupiny uvnitř církve, ale i mimo ni. Samozřejmě ti, co jsou živeni pouze bigotností v učení, v tom spatřují pouze nepřátelská gesta.
Pokud si členové udělají trochu času a pohovoří s faráři katolických církví, pochopí, že to jsou nejen lidé bojující o stejnou víru, ale především od nich uslyší, že navzdory zasílané propagandě Velkého sporu a popisovaných útočných kapitolách 8 opravdu v jejich zájmu není církev adventistů, natož (a to cituji):“opravdu máme sami dost své práce, než abychom vás naháněli s meči v rukách po horách….“
(1.) Za povšimnutí stojí veliká podobnost obdržení „jediné pravdy“ prorokem Mohamedem, kterému bylo učení také „nadiktováno“, tak jako pisatelce samotné.
(2.) Další problém odporující tradičnímu adventistickému výkladu proroctví je slábnoucí role USA ve světě a například vzrůstající moc Číny a islámského světa – o těch však adventistické výklady proroctví nehovoří, stejně jako v minulosti nehovořily o komunismu nebo nacismu. – B. Jetelina Adventisté s. d. lidská práva
(3.) S. Andrews, Conybear a Howson, Fannie Boltonová, Alfred Edersheim a další.
(4.) Paradoxně jak katolicismus, tak vláda USA se navíc paradoxně v některých případech stávají spojenci adventismu v ochraně lidských práv a představitelé adventismu se této spolupráci nebrání. Aféra čelního představitele a kandidáta na současného prezidenta USA Bena Carsona toto jen dokládá.
(5.) Samotný koncil dospěl ke zralejší a katoličtější, univerzálnější, formulaci některých pravd víry, pokud jde o pojetí církve, její liturgie či chápání Písma sv.. Koncil provedl, byť opožděně, ale o to zraleji a kvalitněji, i základní vyrovnání se s modernou, kdy místo jednostranných odsudků dosavadní polemiky uznal oprávněnost řady jejich požadavků a ambicí, které ostatně v mnohém měly a mají křesťanský základ (rovnost člověka, lidská práva). Celkově již nyní patří k největším událostem nejen moderních či novověkých dějin, ale i dějin církve jako celku. – Tomáš Petráček
(6.) Koncil uznal možnost spásy nekatolíků a nekřesťanů – tím církev osvobodil od nervózní a překotné misie a proselytismu a uvolnil pro její nejvlastnější úkol, evangelizaci – jakožto vtělování hodnot evangelia do žité kultury, do stylu myšlení a života lidí a národů (viz Pavel VI., Evangelii nuntiandi). Nemusíme se už děsit toho, že duše každého člověka, jehož život nevezme církev do své vlastní režie, propadne peklu; více věříme v moc Božího Ducha, působícího i za viditelnými hranicemi církve. – T. Halík
(7.) My jsme lid, který zachovává Boží přikázání… všechny možné fáze kacířství byly představovány, jen aby zatemnily naši mysl ve vztahu k učení Slova – a zvláště se to týká předmětů služby Pána Ježíše v nebeské svatyni a poselství nebes pro poslední dny… – Vybraná poselství-E.G. White, sv. 1, str. 207
(8.) Právě jsem dočetl „Velký spor věků“od prorokyně Ellen G. Whiteové, prý jedna z nejvýznamnějších knih na světě. A mráz mi šel po zádech! Útoky zejména proti katolické církvi, její srovnávání s „šelmou“ ze Zjevení, což se pak obrací i proti „modlářům, co slaví neděli jako Den Páně, si v ničem nezadají s veledíly, jež vydával tehdejší Sovětský svaz a jeho předvoj, KGB. – Petr Hušek – Kostnické jiskry 25/2014