V balíčku předpisů Levitárních příkazů v bibli jsem si (nevím proč, tak jako to neví ani ti, kteří se to snaží dodržovat) vybral ustanovení o dodržování čistého a nečistého pokrmu.
Milí teologové, znalci doby, pozadí, textu, kultury – hlavně mne nechtějte poučovat, jak se věci mají. Mně stačí s mojí fundamentalistickou metodou, že mám svoji bibli – otevřu a jak čtu, tak „hned rozumím“. Moje metoda common sense (selského rozumu (1.)) mi hrdě dovoluje překračovat a nerespektovat určité hranice, jako je exegeze textu, hermeneutika, nebo také výklad v kontextu, kulturní, kultická podmíněnost, zrušení předpisů v novém zákoně atd. Rozhodl jsem, že to jsou všechno hlouposti.
Jsem přece chytrý dost sám, navíc nejsem samotný, kdo tuto metodu používá (bude nás víc, že ano ?).
Posílen vědomím, že takto postupuje k textu vícero lidí, (aniž by se vůbec ptali po důvodu svého počínání), tak že v tom nejedu sám.
Je mi zcela jedno, že ve výčtu nečistých zvířat jsou mnohé, které ani neznáme, které ani samotní překladatelé nemohli definovat – držím se toho, co znám – a to je prase. Navíc si jako bonus dávám dnes předsevzetí, že ode dneška nebudu jíst velblouda.
Zcela jednoduchou vylučovací metodou jsem začal kupovat pouze výrobky, které v popisu složení nemají to hrozné slovo – vepřové. Např. jogurty, ovocná zmrzlina, nesmím zapomenout na moje oblíbené gumové medvídky Haribo. Hlavně mi nic neříkejte o nějaké vepřové želatině a do čeho všeho se dává….. ne, nechci to slyšet. Co by potom zbylo ke konzumaci?
Ještě že mám svého oblíbeného řezníka,(2.) který dodává i várky „čistých“ masových produktů, které vepřové neobsahují. Zcela oddaně mu věřím, (a raději se ho nebudu ptát), že postupuje dle 3 Moj. 11,33, že vždy mění mlýnky a stroje na maso, že podle 3 Moj.11,35 zbořil udírnu, ve které udil původně maso vepřové, aby se tak na stejných přístrojích a mlýnkách nedělalo maso čisté a nečisté.
Pak mne napadlo, co bych se doma trápil s vařením – zajdu do restaurace. Číšník se na mne díval sice trochu divně, když jsem se jej ptal, zda stejným příborem přede mnou někdo nejedl náhodou vepřový řízek. S jistotou, že kuřecí řízek je čistý, jsem si jej s chutí objednal. Pro jistotu jsem zaběhl do kuchyně, abych se tak ujistil, že zrovna můj řízek se bude smažit na pánvi, která nikdy vepřové nehostovala. Kuchař se škodolibým úsměvem mne ujistil, že určitě ne a že mne může ujistit i v dalším dotazu, zda mají rozdělené mrazáky v kuchyni na maso čisté a nečisté.
S horlivým hnutím mysli jsem nakonec dle vzoru verše 3 Moj. 7,21, že se ničeho takového nebudu ani dotýkat, vyhodil mojí bibli, neb ona je vázaná ve vepřovici – fůj.
——————————————————————————————————————–
- – pozn. autora – pokud v tomto případě i selský rozum neurážím
- – mimo jiné řeznictví od doby objevení adventismem velice profituje a může tak libovolně zdražovat neporovnatelné produkty